۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

من رأیم را به خانم سوتومایور داده ام – روز یکصد و چهل و هشتم

اگر کسی از من بپرسد و رأی مرا در مورد گزینش خانم سونیا سوتومایور برای احراز یکی از ۹ کرسی قضات دیوان عالی آمریکا جویا شود، می گویم که من در همان روزهای نخست که حرف های این بانوی لاتین تبار را شنیدم، که سرگذشتش را خواندم و مسیر استوار و بی انحراف دختری از میان اقلیت لاتین تبار را در آمریکا دنبال و مطالعه کردم، رایم را داده ام، و گزینش نهائی او را در حکم هوای تازه ای می بینم و بارقه ای از امید برای همه اقلیت ها و مهم تر از همه برای همه زنان.
چگونه است که در رفیع ترین مکان قوه قضائیه این سرزمین مهد دموکراسی که پیوسته از آمادگی تغییر و رفع محدودیت ها برای هر انسان به خود می بالد، تا این زمان که دویست وسی وسه سال از استقلال آمریکا می گذرد، تنها دو زن قدم به این مکان انحصاری مردان گذارده اند؟
چگونه است که در میان هزاران هزار قضات شایسته و فرهیخته زن سهم زنان در مکانی این چنین حساس برای تعیین و تصحیح مسیر حرکت جامعه آمریکا این چنین نادیده گرفته شده است.
هر جای دیگر بود یک حرفی، در آمریکا چرا؟ جز آنکه جامعه مرد سالار دنیا دقیقاً در جائی کم آورده که بیشتر از هرمکان دیگر حضور تعادل دهنده یک زن لازم بوده و لازم است و لازم خواهد بود؟
به هر حال در همین لحظه ای که دارم به رسم روزانه برایت می نویسم، در سنای آمریکا، کمیسیون قضائی آن و اعضای آن که سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواهان آمریکا هستند، ساعت هاست در برابر دوربین های تلویزیونی دارند با او سین جیم می کنند. مثل دیروز، مثل پریروز سوال ها شاید بعضی اوقات تعلق های حزبیش بیشتر از جنبه های منطقی آن باشد، اما این روندی است که بوده و هست و به تصور الان من باید باشد.
درست است که من در قلب خود، گزینش خانم سوتومایور را به عنوان گامی بزرگ در پیشرفت و تعالی دموکراسی و عدالت اجتماعی می دانم. درست است که از هم اکنون می توانم تاثیر این گزینش را بر روحیه همه اقشار متنوع و از هر سو آمده در این سرزمین ببینم، اما می بایست میزان تحمل و قدرت روحی و اطمینان به نفس این بانو را نیز در سرزمین سیاستمداران و سیاست پیشگان می دیدم و ببینم که او از این آزمون چگونه بیرون خواهد آمد؟
او قرار است اگر سنا تصویب کند، در جائی بنشیند که مفسر نهائی قانون اساسی این سرزمین باشد، او باید روح قانون را که دیروز دور به وسیله پدران بنیادگر این سرزمین نگاشته شده در قالب جامعه قرن ۲۱ تفسیر و تعبیر کند.این چنین مکان و مقامی، کوهی از خویشتن داری و تسلط بر خود و اتکا به نفس لازم دارد. واین آن است که خانم سوتومایور در این چند روزه نشان داده و به صورتی مثال زدنی نیز نشان داده است.
با این همه سناتورهای جمهوری خواه، سعی بر این دارند که او را به نوعی در فشار بگذارند و ضعفی از او آشکار سازند. اما این موضوع دیگر مرا آشفته نمی کند، چرا که آنها دارند حق خود را تمرین می کنند و در اقلیت قرار گرفتنشان در سنا، نه تنها زبانشان را کوتاه نمی کند که آنان را جری تر می سازد. کسی هم جرات نمی کند آنها را خس و خاشاک بنامد.
و من شاید در سالهای دوراقامت در این سرزمین، در چنین مواردی احیاناً آشفته می شدم که اینها چرا آنقدر سوالات تکراری می کنند و موضوع را کش می دهند و مگر نمی شنوند که طرف چه می گوید.
اما امروز نه فقط آشفته نمی شوم که از این سین جیم ها، حتی اگر تعلق حزبی داشته باشند، و حتی اگر به نیت یافتن نقطه ضعفی در کاندیدای مورد علاقه و نظر من باشد مثل خانم سوتومایور، استقبال می کنم. چرا که زیبائی سیستمی را می بینم در عمل و اینکه این سیستم چگونه از بانوئی استوار دارد پولادی آبدیده می سازد که من در قضاوت نهائی او برای تعیین مسیر حرکت این جامعه شک به خود راه ندهم.

هیچ نظری موجود نیست: