۱۳۸۷ اسفند ۲, جمعه

پيشگوئی های اسکاری !! – روز پنجاه و هشتم

"سينما" درست که بنام هنر هفتم نامگذاری شده که مجموعه ای از همه ديگر هنرها را با خود عرضه ميکند، برای من اهميتش به دو خاطر بيشتر از هر هنر و هر رسانه ايست.
اولی خاصيت الهام بخش بودن آن و نقش بزرگی که اين الهام بخشی در زندگی و تحول اجتماعات بشری و پيشبرد آن ايفا می کند و دومی فراهم آوردن يک موقعيت مشترک و همزمان برای گروه انسانهاست که در تاريکی سالن سينما رويدادی را با هم تجربه کنند و در اين تجربه خطوط نامرئی که انسانها را بهم پيوسته احساس کنند.
و اين "سينما" همين يکشنبه شب، پس فردا، جشنواره مشهور و عالمگير خود "اسکار" را برگزار ميکند. يا درستش را بگوئيم هشتاد و يکمين مراسم پخش جوايز موسوم به اسکار که در هنوز پايتخت سينمائی جهان، هاليوود برگزار ميشود.
اجازه بده مروری کنيم با هم به کانديداهای جوايز اسکار، البته نه در همه 24 رشته جوايز اسکار بلکه در چند تائی که به اصطلاح اصل کاريها خوانده ميشود. مثل بهترين فيلم سال. من و تو هم برای تفريح برنده را انتخاب ميکنيم. درست از آب درآمد ميگوئيم از اول ميدانستيم، درست هم نشد، چيزی بدهکار نيستيم.
پنج کانديدای بهترين فيلم سال:
1 – Curious case of Benjamin Button
2 – Frost & Nixon
3 – The Reader
4 – Milk
5 – Slumdog Millionaire
در اين مورد من قبلأ رای خودم را داده ام که امسال ميتوانم با وجدان آسوده بگويم "زاغه نشين ميليونر" بهترين فيلم سال است. فيلمهای ديگر را دست کم نميگيرم، اما ميگويم يک کار بزرگ سينمائی، بايد از جنبه های بسياری مورد نظر و قضاوت قرار گيرد و نه فقط هنر سينما. از جمله جنبه فايده بخش بودن آن است. زاغه نشين ميليونر، بخاطر آگاهی دادن احوال انسان به انسان، اميدبخش بودن، نشان دادن زوال و اوج آدميت بدون نوحه سرائی، و ستايش غنای زندگی و عشق، از من و تو بيننده موجودی تازه ميسازد که پيش از ديدن اين فيلم نبوديم. رقيب اصلی اين فيلم احتمالأ "قضيه کنجکاوانه بنجامين باتن" است.
برای بهترين کارگردان سال رقابت اصلی باز بين کارگردان های همين دو فيلم خواهد بود و انتخاب بنده هم Danny boyle، کارگردان زاغه نشين ميليونر است.
برای بهترين آکتور، رقابت اصلی شايد ميان شان پن برای Milk، "برد پيت" برای بنجامين باتن و ميکی يورک برای کشتی گير باشد. و انتخاب من "برد پيت" بخاطر نقش بسيار بسيار مشکل او در "بنجامين باتن" و راحت بودن او در اين نقش چند جنبه ايست.
برای بهترين هنرپيشه زن، ظاهرأ بايد از ميان آنجلينا جولی برای Changeling و مريل استريپ برای Doubt يکی را برگزيد، در حاليکه kate Winslet هم بی اميد نيست، اما انتخاب من با اجازه تو مريل استريپ خواهد بود.
برای بهترين اديت فيلم، مانده ام ميان زاغه نشين و بنجامين که زاغه نشين را انتخاب ميکنم.
بهترين سناريوی برگرفته از يک داستان را بدون شک به ژاغه نشين خواهيم داد و برای بهترين ترانه اوريژينال باز بايد به سراغ زاغه نشين ميليونر رفت.
بهترين فيلمبرداری اما بگمان من شايسته بنجامين باتن است و همينطور بهترين کارگردانی هنری و همينطور بهترين افه های تصويری که بنجامين باتن را از ديگر فيلمها متمايز ميکند.
جايزه بهترين کارتون سال هم را اجازه دهيد به فيلم هشيارانه Wall – E بدهيم و منتظر بنشينيم تا يکشنبه شب و هشتاد و يکمين جوايز اسکار.

هیچ نظری موجود نیست: