۱۳۸۷ آذر ۲۱, پنجشنبه

کلينت ايستوود و حکايت نسلی رو به انقراض در آمريکا - روز چهاردهم


خوبی کار برای آدمهای کميابی مثل کلينت ايستوود آنست که هرگز نمی توان کاری از او را "آخرين هورای" او خواند، حتی اگر در اين زمان يعنی در ۷۸ سالگی او باشد.بنابراين من هم منظورم از "آخرين" فقط آخرين فيلم او تا اين لحظه است که خود هم بازيگری و هم کارگردانی آنرا انجام داده است.
فيلمی بنام Gran Torino و کاراکتر والت کوالسکی، آدمی از ميانه نسلی رو به انقراض در آمريکا، نسل خو کرده به ارزشهای قديمی و بدون تغيير خود، خو کرده به نسبت های جامعه خود، خو کرده به ادای وظايف ميهنی مثل رفتن به جبهه جنگ آنگاه که لازم بوده، خانه خود را قصر خود فرض کرده، نسل مغرور، نسل زحمت کش، که پنجاه سال را در يک کمپانی اتومبيل سازی بی وقفه کار کرده و بازنشسته شده، نسل امروز تنها مانده و بالاخره نسلی که کلام ممنوعه "نژادپرست" هم در قالب شخصيت او می گنجد.Gran Torino نام نوعی اتومبيل ساخت کمپانی فورد است که در سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ توليد ميشد و جوانان قديم ميتوانستند در سريالهای تلويزيونی مثل Starsky & Hutch آنرا ببينند.Gran Torino ماشينی است که والت کوالسکی با دقت و وسواس در گاراژ خانه نظيف و تميز و همه چيز مرتب خود نگهداری می کند.
"والت کوالسکی" که از سربازان بازگشته از جنگ کره است و خود بسياری از آنان را در جنگ کشته است، حالا در محيط و در جامعه امروز آمريکا زندگی ميکند که همسايگانش را همان دشمنان از ديدگاه او حقير ديروز تشکيل ميدهند. و اين ضد قهرمان از هر يک از شخصيتهای فيلمهای گذشته نظير؛ مرد بی نام، بخاطر يک مشت دلار، يا هری کالاهان در Dirty Harry، يا ويل ئونی در بخشش ناپذير، چيزی با خود دارد که شايد همان "صداقت با خويشتن" باشد و در خود نگريستن.و بالاخره روی خط باريک حائل ميان قهرمان يا ضد قهرمان، راه را برگزيدن.
وقتی روزنامه نگاری از او پرسيده بود آيا نگران نيستی که با ايفای نقشی مثل والت کوالسکی ضد بيگانه، سر و صدای عده ای را از هر دو سو بلند کنی، کلينت ايستوود با نيم لبخند معروف و صدای آرام و نجوا مانند خود جواب ميدهد؛ وقتی سنت از ۷٠ گذشت ميترسی چکارت کنند؟Gran Torino را کلينت ايستوود در فاصله ماههای ژوئن تا اکتبر بپايان رساند و شايد زمانی بهتر از اين برای ساختن چنين فيلمی وجود نداشته باشد. زمان نشان دادن آمريکای امروز که مردمش سياهپوستی را با اکثريت قاطع برای بالاترين مقام، رياست جمهوری، انتخاب می کنند، و همزمان در لايه های آن والت کوالسکی ها نيز هستند، که پاره ايشان دريافته اند و درميابند که برای خويشتن تصحيح کردن، هيچ زمانی دير نيست.
ارسال به دوستان نسخه چاپی

۲ نظر:

هومن گفت...

درود بر مرد راستین بهارلوی عزیز.بسیار غمینم از نبود شما در جعبه جادو و اینکه برای شما هنوز بزرگداشتی برگزار نشده . به یادتون هستم.نوشتهاتون رو تحسین میکنم.هومن (دانشجواز شاهین شهر

Unknown گفت...

بازتاب و پی گیری خبر خروج لونا شاد از V.O.A، خبرنگاران صلح
«لونا شاد» خبر قطع همکاری با تلویزیون V.O.A و همچنین ازدواج اش با «آرش سبحانی» را تایید کرد.

انتشار خبر استعفای شاد، مجری مورد توجه بخش فارسی تلویزیون «صدای آمریکا» در «خبرنگاران صلح»، با بازتاب های مختلفی همراه بود. سکوت شبکه تلویزیونی V.O.A و اینکه هیچ منبع خبری دیگری این گزارش را تایید یا تکذیب نکرد، باعث شک مخاطبان و سوال های بسیاری در روزهای اخیر شد؛ که البته بخشی از این نظرات مربوط به اطلاعات حاشیه ای گزارش j4p بود. از جمله در سایت «بالاترین» (که لینک مربوط به این خبر بیش از 2هزار کلیک داشته است) اعضای پرتعداد این سایت جدا از شک در اصل خبر، در مورد حضور و مسئولیت داشتن «بهروز صوراسرافیل» در برنامه «شباهنگ» اظهار تعجب و تردید کردند. نکته ای که گرچه هرگز به صورت رسمی اعلام نشده و پیش تر در حد یک شایعهء درگوشی بود، ولی حالا و با اطلاعات تازهء خبرنگاران ما، می توان با قاطعیت دربارهء آن صحبت کرد.

مورد دیگر به ازدواج لونا شاد با آرش سبحانی لیدر گروه موسیقی «کیوسک» برمی گردد. این زوج هنرمند خبر را تایید می کنند، اما به دلیل عدم اعلام آن در رسانه ها و بی توجهی تنظیم کننده خبر به این مسئله، در حقیقت مخاطبان غافلگیر شده و حق داشتند که تردید کنند!

آرش سبحانی در اینباره می گوید: «مدتی است که من و لونا نامزد هستیم و با هم زندگی می کنیم. فعلاً هم در حال تهیه مقدمات ازدواج مان هستیم، که به زودی انجام خواهد شد.»

اما در مورد اصل خبر هم باید گفت از سه شنبه شب دیگر لونا شاد در استودیوی صدای آمریکا حضور نداشته و مجری دیگری اجرای برنامه شباهنگ را برعهده داشته است. این مجری و بازیگر جوان با تایید خبر قطع همکاری اش با V.O.A می گوید: «مشکلاتی با مدیریت و سردبیر تلویزیون داشتم. مدیریت امروز صدای آمریکا با اهدافی که در آغاز کار داشتیم، فاصله گرفته است. همین شد که تصمیم گرفتم دیگر ادامه ندهم.»

شاد گفتگوی بیشتر در اینباره را به روزهای آینده و در اولین فرصت فراغت از کار و امور مربوط به ازدواج اش موکول می کند: «به زودی زود با هم گفتگوی مفصلی خواهیم داشت و به سوالات شما و مخاطبان جواب خواهم داد.»

خبرنگاران صلح پیوند این زوج موفق و مورد توجه را تبریک گفته و به علاقه مندان وعده می دهد که در روزهای آینده مصاحبه مفصلی با لونا شاد در j4p منتشر خواهد شد

آقي بهارلو مديريت صداي آمريكا داره شورش رو در مياره.بعد از شما نوبت به لونا رسيد.معلوم نيست بعد از او نوبت كيست؟